Hlavní navigace

Internetové bankovnictví je stále oblíbenější. Bezpečnost ale Češi neřeší

Sdílet

Ačkoli média neustále varují před různými nástrahami, bankovní klienti stále věnují bezpečí v online prostředí málo pozornosti. Vyplývá to z výsledků průzkumu České bankovní asociace.

Největším problémem je podle ČBA nedostatečné zabezpečení. Například svá hesla neaktualizuje 40 % klientů bank. Většina (62 %) také preferuje raději jednoduché zabezpečení před vícefaktorovým bezpečnějším. Pravděpodobně proto, že se na poli softwarového zabezpečení nevyznají. Kromě toho nechrání před škodlivými kódy ani své mobilní telefony.

Obliba internetového bankovnictví se přitom neustále zvyšuje. Zatímco v roce 2012 svůj účet přes internet ovládalo 65,4 % klientů, letos už je to 82 %. Populárnější je také mobilní bankovnictví, které pravidelně používá 24 % klientů. A protože banky své systémy zabezpečují s čím dál větší pečlivostí, pro útočníky je snazší se zaměřit raději na klienty.

17 % bankovních klientů se podle průzkumu setkalo s nějakou formou pokusu o hackerský útok. Přesto respondenti svůj přístup k bezpečnosti nemění.

Zásadní nedostatek je ve využívání stejného hesla jak pro přístup ke službám využívajícím velmi důvěrné informace, jako je internetové bankovnictví, tak pro méně zásadní služby, třeba e-shopy, diskusní portály. Heslo je poslední a často jedinou složkou zabezpečení, která ještě může odvrátit napadení konkrétního uživatele, vysvětlil Pavel Bašta, člen Národního bezpečnostního týmu CSIRT.CZ a dodal, že uživatelé internetu mají tendenci podceňovat varovné signály, jako je nestandardní chování prohlížeče nebo dokonce upozornění antivirových programů. Naopak vstupují do podezřelých systémů nebo dokonce přímo vypínají ochranné mechanismy.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).