Českým firmám se začíná dařit lépe. Důsledky pociťují i jejich zaměstnanci prostřednictvím množství benefitů. Těch nyní firmy poskytují průměrně 12, což je o dvě více než minulý rok. Informace vyplývají z průzkumu zaměstnaneckých výhod, který tradičně provádí NN pojišťovna a penzijní společnost ve spolupráci se Svazem průmyslu a dopravy ČR.
Nejčastějším zaměstnaneckým benefitem zůstává podle odpovědí respondentů mobilní telefon (88 %), příspěvek na vzdělání (83 %) a zajištění pitného režimu (81 %). Největší meziroční nárůst mezi výhodami zaznamenaly příspěvky na životní pojištění a na spoření na penzi (o 11 %, resp. 9 %). Na jednoho řadového zaměstnance česká firma vydá průměrně 10 – 15 tisíc korun.
Četnost poskytování se naopak snižuje u benefitů, jako jsou stravenky, dary a jednorázové odměny. Tyto benefity mají pouze krátkodobou hodnotu a jsou do značné míry vnímány zaměstnanci jako samozřejmost. Dnes je trendem ukázat lidem, že zaměstnavateli na nich záleží a že myslí i na jejich budoucnost, právě třeba prostřednictvím příspěvků na pojištění,
myslí si Radek Špicar viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.
Firmy také v průzkumu uváděly, že se chystají do budoucna navyšovat příspěvky na vzdělání. Vzdělávání navíc potvrdilo pozici nejdynamičtější zaměstnanecké výhody. Rozšiřovat nabídku výhod pro pracovníky v této oblasti se v příštím roce chystá 11 % zúčastněných firem. V rámci vzdělávání také stoupá zájem o výuku jazyků. Dominantním jazykem zůstává angličtina, kterou nabízí 84 % firem. Dále je němčina (44 %) a zájem vzrůstá také o ruštinu (25 %).
Lepší ekonomickou situace zaznamenává podle průzkumu 39 % společností. Ty, které svou situaci hodnotí v porovnání s minulým rokem optimističtěji, nabízejí zaměstnaneckých výhod dokonce 13. Ty s horšími vyhlídkami naopak jen 11.
Na nabídku benefitů má vliv také velikost společnosti, která je spojená s rozmanitostí pracovních pozic a tím i potřebou nabízet více druhů benefitů. Malé firmy do 50 zaměstnanců poskytují průměrně 9 zaměstnaneckých výhod, podniky nad 250 zaměstnanců až 13. Samotné množství nabízených benefitů však není garancí spokojených a loajálních zaměstnanců,
vysvětlil generální ředitel obchodu NN pojišťovny a penzijní společnosti Tomáš Nidetzký.
Zaměstnanecké benefity | Procento poskytujících firem | |||||
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
Mobilní telefon | 80% | 84% | 75% | 87% | 89% | 88% |
Vzdělávání | 70% | 78% | 82% | 85% | 81% | 83% |
Pitný režim | 71% | 79% | 71% | 82% | 75% | 81% |
Lékařské prohlídky | – | – | – | 75% | 78% | 77% |
Příspěvek na penzijní připojištění | 60% | 71% | 74% | 68% | 68% | 77% |
Služební automobil | 75% | 80% | 75% | 76% | 74% | 73% |
Stravenky | 75% | 68% | 81% | 82% | 74% | 72% |
Věcné dary/jednorázové odměny | 57% | 64% | 64% | 71% | 71% | 66% |
Příspěvek na životní pojištění | 39% | 54% | 43% | 53% | 49% | 60% |
13. plat | 32% | 37% | 37% | 39% | 39% | 47% |
Kultura | 29% | 28% | 33% | 41% | 35% | 42% |
Zaměstnanecké půjčky | 31% | 32% | 36% | 38% | 34% | 40% |
Zdraví (vitamíny, rehabilitace atd.) | 24% | 31% | 35% | 36% | 39% | 36% |
Sport | 33% | 32% | 39% | 40% | 42% | 35% |
Dny volna tzv. sick day | – | – | – | 30% | 25% | 33% |
Očkování proti chřipce | 24% | 28% | 25% | 35% | 27% | 31% |
Příspěvek na dovolenou | 20% | 24% | 28% | 32% | 27% | 30% |
Flexi – poukázky | 14% | 13% | 12% | 24% | 26% | 24% |
Příspěvek na cestování do zaměstnání | 14% | 20% | 15% | 22% | 20% | 14% |
Zdroj: NN životní pojišťovna a penzijní společnost