Spočítejte si...

Zavřít

ČOI: skoro 40 % prodejců nejedná při výprodejích korektně

Prodejci se stále nechovají při výprodejích ke spotřebitelům korektně. Skoro 40 % prodávajících neinformuje pravdivě o ceně po slevě, účtuje slevy nesprávně nebo nabízí zboží, které není dostatečně označeno. Vyplývá to z výsledků kontrol České obchodní inspekce (ČOI). 

Nejčastější byla zjištění, že prodávající uváděl ceny pouze před slevou a spotřebitel byl nucen si konečnou cenu slevy sám zjišťovat. Také následné účtování ceny nebylo bez vady, proto by si spotřebitelé měli ohlídat, zda jim je deklarovaná sleva také správně účtována, upozornil Mojmír Bezecný, ústřední ředitel ČOI. 

Při celkovém počtu 2922 kontrol za minulý rok bylo zjištěno porušení právních předpisů v 1163 případech (tj. 39,8 %, což je o 5,8 % méně než v roce 2013 ).

ČOI loni přijala také 367 podání od spotřebitelů, v 11,4 % šetření byly skutečně zjištěny nedostatky.

Na které nedostatky byste si tedy podle zjištění inspektorů měli dávat pozor? Nejčastěji prodejci porušují zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele:

  • povinnost informovat spotřebitele v souladu s cenovými předpisy o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb (§ 12) nesplnili prodávající v 522 případech (32,9 % všech zjištěných porušení). Většinou se jednalo o neseznámení spotřebitele s konečnou cenou – ceny byly uváděny před slevou, nikoliv po slevě 
  • s porušením informace o ceně souvisí poctivost prodeje výrobků a poskytování služeb (§ 3), jejíž zásady byly porušeny v 334 případech (21 %) 
  • nedostatky v informačních povinnostech prodávajícího (o nabízené službě či výrobku, jeho výrobci nebo dovozci, vlastnostech, údržbě a správném používání dle §§ 9, 10 a 11), byly zjištěny v celkem 281 případech (17,7 % všech porušení)
  • doklad o koupi výrobku nebo poskytnuté službě se všemi povinnými náležitostmi nevydalo na vyžádání spotřebitele 80 prodávajících (5,0 % porušení) 
  • užití některé z nekalých obchodních praktik (uvedených v § 4, resp. § 5 zákona), bylo prodávajícím prokázáno v 53 případech (3,4 %). 

Jiné právní předpisy obchodníci porušily ve 156 případech, což představuje 9,8 % z celkového počtu 1588 zjištění.

Podle ČOI se dá z charakteru porušení zákona usuzovat na to, že hlavním cílem při výprodeji je nalákat spotřebitele do prodejny. Spotřebitelé si pak často stěžují zejména na obchodní řetězce, které do obchodu nalákají na zavádějící a nedostatečné informace o ceně. 

Kde prodáte byt nejrychleji? Na kolik vás vyjde volání na linky s předčíslím 8xx?        
P2010
P2010 (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
8. 2. 2015 22:58 Nový

Vzdyt to delaji cely rok

Typicky hypermarkety maji "akci" kde je ve "sleve" stejne zbozi drazsi, nez tyden pred "slevou".

To co se nazyva povanocnimi slevami v zahranici nema nic spolecneho se zdejsimi pseudoslevami. Ale dokud na to lidi skacou ...