Spočítejte si...

Zavřít

Co dělat, pokud vám přijde nevyžádaná zásilka?

Sdružení Spotřebitel.net upozornilo na množící se stížnosti spotřebitelů na nevyžádané zásilky. Domácnosti jsou často telefonicky kontaktovány firmou, která nabízí určité zboží. Ačkoli se ta snaží vzbudit zdání, že produkt je zadarmo, po odsouhlasení jeho zaslání obdrží spotřebitel v balíčku později zboží i s fakturou.

Ačkoli zboží je prý podle těchto firem skutečně zdarma, objednatel platí za poštovné a souhlasem se zasláním zboží se zavazuje k odběru dalšího zboží, které už samozřejmě zadarmo není. Pokud nezaplatíte, následují různé formy nátlaku jako navyšování částky o pokuty a výhružky exekucí. 

V uvedeném případě došlo k uzavření smlouvy darovací. Za zboží proto nelze požadovat jakoukoli platbu. Uvedené se vztahuje i na poštovné, protože poštovné je součástí ceny výrobku, a cena výrobku byla dohodnuta jako 0 Kč. Firma navíc porušila ust. § 12 zákona o ochraně spotřebitele, protože spotřebitele neupozornila na případnou povinnost zaplatit poštovné. Od darovací smlouvy lze podle zákona odstoupit pouze za výjimečných okolností. Firma po vás proto nemůže požadovat darované zboží zpět, upozorňuje zpráva sdružení Spotřebitel.net s tím, že pokud se firma odvolává na obchodní podmínky, podle kterých jste se zavázali k odběru dalšího zboží, jsou ty podle sdružení pro vás nezávazné. 

Nemohli jste se s nimi seznámit, protože jste byli kontaktování po telefonu, a navíc jste s nimi ani nevyslovili svůj souhlas. Pokud vám tedy firma vyhrožuje navyšováním dlužné částky či exekucí, nemusíte se zpravidla ničeho obávat. Exekuci vždy nutně předchází soudní řízení, ve kterém byste byli soudem vyzvání k vyjádření a mohli se účinně bránit. Bez soudního řízení totiž nemůže (s několika výjimkami) proběhnout žádná exekuce, uvádějí zástupci Spotřebitel.net. 

ING nabízí 50 výhercům v tipovací soutěži 2500 Kč Od zítřka si někteří řidiči koledují o pokutu