Hlavní navigace

Co dělat, když jste koupili auto se stočeným tachometrem?

Sdílet

Zjistili jste, že jste koupili ojetý vůz se stočeným tachometrem? I když už jste zaplatili a auto vám parkuje před domem, stále můžete s prodejcem jednat.

Stáčení tachometrů je u nás nejrozšířenějším nešvarem při prodeji ojetých vozidel. Zhruba 40 % nabízených ojetých automobilů má nelegálně upravený stav tachometru, odhaduje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTest s tím, že nejčastěji je tachometr stočen o 100 až 120 tisíc kilometrů. 

Z analýzy vzorku jednoho tisíce ojetých vozů nabízených na trhu vyplývá, že vozidla, jejichž stáří odpovídá vyššímu kilometrovému nájezdu než dvě stě tisíc, jsou stočena na hodnotu tachometru kolem 160 tisíc kilometrů, uvedl Zelený, který poukázal na to, že podle stávající legislativy není stáčení tachometru trestným činem. Prodej auta s nepravdivou informací o počtu najetých km ale legální není.

Ve smlouvách s autobazary bývá často uvedeno, že za rozdíl mezi realitou a stavem tachometru prodávající neodpovídá. Takové ustanovení smlouvy však znamená pro kupujícího značnou nerovnováhu v právech, a tudíž se k němu podle občanského zákoníku nepřihlíží, vysvětlil Zelený a dodal, že pokud je rozdíl v počtu uvedených a skutečně najetých kilometrů relativně malý, můžete požadovat po prodávajícím slevu z kupní ceny pro nesplnění jakosti zboží při převzetí.

Má-li však vozidlo najeto o několik desítek tisíc kilometrů více, než uvádí tachometr, máte právo od smlouvy odstoupit. Jedná se totiž o porušení smlouvy podstatným způsobem, protože prodávající musel vědět, že kdybyste měli pravdivé informace, daný automobil byste si nekoupili, myslí si Lukáš Zelený. V obou případech by se podle něj měla situace řešit reklamačním řízením. 

Vzhledem k tomu, že přetočení tachometru při prodeji ojetého automobilu lze kvalifikovat jako trestný čin podvodu nebo poškozování spotřebitele, lze se obrátit také na Státní zastupitelství nebo Policii ČR a podat trestní oznámení, zdůraznil Zelený. 

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 1. 9. 2014 11:49

    Intri (neregistrovaný)

    Praxe je ovšem mnohem horší. Prodejci s vámi vyběhnou hned, jakmile mají vaše peníze - od té doby o vás nechtějí ani slyšet. A je jedno, jestli volíte velký nebo malý autobazar. Reklamaci neuznají (nehledě na to, že být až měsíc bez auta není pro mnoho lidí přijatelné), soudní spory jsou nákladné a bez jasného výsledku... Až bude existovat judikatura, která rozhodne, že prodávající odpovídá za stav vozdila (což dává smysl - pokud stočený tachometr dokáže zjistit servis, který si vybere zákazník, musí to dokázat zjistit i prodejce svými servisy) a budou za to stovky tisíc až miliony skutečně ukládané a vymáhané pokuty, trh se pročistí a problém se stáčením z velké části oslabí.

    Ale to bychom holt nesměli mít zákony dělané zloději pro zloděje.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).