Spočítejte si...

Zavřít

Čím nejčastěji "oblbují" podomní prodejci?

Ačkoli mnoho měst podomní prodej už zakázalo, některým prodejcům to nezabrání, aby své aktivity vyvíjeli i nadále. Jaké praktiky nejčastěji používají k tomu, aby spotřebitele přetáhli k jinému dodavateli energií?

Často se podomní prodejci vydávají za pracovníky distribuční společnosti a návštěvu pak odůvodňují kontrolou elektroměrů. Odečet měřidel je vždy dopředu oznámen a provádějí ho pouze zástupci místní distribuční společnosti, kteří se prokážou příslušným průkazem, vysvětlil Vladimír Vácha, tiskový mluvčí společnosti E.ON.

Podomního prodejce, který se vydává kontrolora elektroměrů můžete poznat i podle toho, že si ke kontrole měřidla vyžádá vaši fakturu za elektřinu nebo smlouvu na dodávky energie a opisuje z ní údaje.

Pokud máte podezření a nejste si jistí, ověřte si jednoduše totožnost na telefonní lince společnosti, u které má být dle jeho tvrzení zaměstnán.

Odečty provádějí zástupci místních distributorů. V případě elektřiny jsou to pouze společnosti ČEZ, E.ON, PRE a v případě plynu jen RWE, Pražská plynárenská a E.ON). O svém příchodu ale vždy předem informují.

Další triky se snaží využít spíš vaší nepozornosti. Prodejce nabízí zvýhodněný produkt, ale už jaksi zapomene dodat, že je to produkt jiné společnosti. Nehledě na to, že často zapomene zmínit i důležitý fakt nebo podmínku, které výhodnost nabídky výrazně mohou ovlivnit.

Prodejci také ví, že účinné je spotřebitele vylekat. Napovídají vám proto, že váš dodavatel krachuje. To bývá často lež. A i kdyby to byla pravda, česká legislativa zajišťuje odběratelům náhradní dodávky energie, takže jim přerušení nehrozí. V případě krachu dodavatele by zákazníci dostali napřed zprávu. Následně by dodávky převzal příslušný distributor elektřiny, takzvaný dodavatel poslední instance, definovaný energetickým zákonem. Zákazníkům je vždy poskytnut dostatek času, aby si mohli pečlivě zvážit výběr nového obchodníka, uvedl Vácha.

Prodejci někdy oznamují i to, že vám končí smlouva a musíte si ji prodloužit. To je lež, protože smlouvy jsou buď na dobu neurčitou nebo sice na dobu určitou, ale s automatickým prodloužením. Pokud ji chcete ukončit, musíte se ozvat sami, takže vám situace, že se bez svého vědomí ocitnete bez smlouvy, nehrozí.

Posledním trikem je vydávat se za pracovníky Energetického regulačního úřadu (ERÚ), kteří přicházejí na kontrolu – třeba správně nastaveného tarifu nebo sazby. Pracovníci ERÚ tarify v terénu nekontrolují, proto si totožnost ověřte třeba na telefonní lince 564 578 666.

Smlouvu, kterou uzavřete na chodbě svého domu, můžete do dvou týdnů vypovědět. Energetický zákonv § 11 uvádí: v případě smlouvy o dodávce elektřiny, plynu nebo tepelné energie (…), kterou uzavřel zákazník v postavení spotřebitele s držitelem licence distančním způsobem nebo mimo obchodní prostory držitele licence, běží čtrnáctidenní lhůta pro odstoupení od smlouvy podle zvláštního zákona 1) ode dne jejího uzavření. Také podle občanského zákoníku můžete od smlouvy odstoupit do 14 dnů od uzavření smlouvy, v případě že jde o službu.

Sberbank nabízí refinancování hypoték se sazbou od 1,69 % ročně Změny v OVB a ČNB: Guvernér Singer bude zemským ředitelem