O víkendu se bude měnit čas na letní

Přechod na letní čas nastane již o tomto víkendu, když se v neděli 26. března ve 2.00 hod. SEČ čas posune o jednu hodinu dopředu na 3.00 hod. SEČ.

Změna času se dotkne i cestujících na dálkových spojích Českých drah. Všechny vlaky vyjedou z první stanice, z níž mají pravidelný odjezd, po druhé hodině ranní, již podle letního času, tedy o hodinu později. Hodinové zpoždění se může v průběhu další jízdy snížit.

Zdroj: TZ

Sekuritizace úvěrů Raiffeisenbank povede k úvěrové expanzi Češi o možnosti pojistit si neschopnost splácení úvěru ví, ale zatím ji masově nepoužívají        
 trochu reality
trochu reality (neregistrovaný)
24. 3. 2006 10:41 Nový

ve světě se nesvítí

Paní nebo slečno Jarmilo, pokud budete číst, podpořte mne - máte tak rozumné názory! Použil jsem i Váš názor, doufám, že se nebudete zlobit ...
Spolu ze změnou času odpadne alespoň ještě na chvíli nesmyslná povinnost automobilů svítit ve dne.
Jak jsem již uváděl jindy a jinde, ve většině civilizovaného světa se nesvítí, i když je tam doprava ještě hustější. Někde se sice svítí, ale jen přes zimu, někde jen motocykly, někde jen mimo obec, ale celodenně se svítí jen v severských zemích. Je mi jasné, že lobby výrobců žárovek, baterií ale i policie udělala své. Svícení ve dne je jen legalizací jízdy nepřiměřenou rychlostí a dalších prasáren.


Tady je několik postřehů z Netové diskuze:

Bohužel, moje letité zkušenosti na českých silnicích hovoří zcela jasně: ti, co svítí ve dne, aniž by museli, jsou magoři! Je dokázáno, že řidiči, co svítí, mají zafixováno, že svícení je přes ledasčím ochrání a mohou se za volantem chovat nepředpisově, beztrestně, že jim vše projde. Jak jsem již uváděl, nějaké dávání znamení o změně směru jízdy při telefonování za jízdy (pokud držím tlf. v ruce, nemám obě ruce volné a zase nedávám blinkr; pokud tlf. jímám mezi ramenem a krkem a tlf. mi jízdou přes hrboly spadne na podlahu a já po něm za jízdy šmátrám, opět nedávám blinkr a nevěnuji se i jinak plně řízení) - to je pro svítily zbytečnost. Dále je dokázáno, že na svícení si někteří lidé brzy přivyknou a záhy je nevnímají. Tramvajáci a motorkáři by vám o tom mohli vyprávět. Dále je také dokázáno, že někteří řidiči pak "vyžadují", aby na silnici svítilo úplně vše. Pokud nesvítí cyklista, chodec, lesní zvěř přebíhající přes silnici, nekompromisně ho smetou ze silnice s tím, že jej neviděli, protože nesvítil! Bohužel, při argumentaci o svícení ve dne se používala jen jedna strana mince, ta druhá se tajila! Celodenní svícení je dobré tak pro policajty, aby mohli bezpracně vybírat pokuty za cosi nedůležitého. Jinak velmi často jezdím do Německa, svícení tam není povinné ani v zimě, na dálnicích se jezdí rychleji než u nás a přesto tam tolik bouraček není. Čím to asi bude? Že se tam dodržují předpisy... Pokud tam nějaké svítící auto potkám, pak je to nějaké Ferrari nebo Lamborhini a nebo - čecháček se svou škodověnkou myslící si, jak je tam IN. V zahraničních filmech taky přes den auta nesvítí, přesto je nám Českým autoklubem v čele s jakýmsi p. Špičkou vnucována lživá informace, že auta v Evropě svítí celodenně. Přitom se jedná snad jen o severské státy, někde se musí svítit na dálnici, jinde zase jen motorky, ale auta všude rozhodně ne. No, uvidíme, jak v létě poklesne nehodovost ... Hlavně, abysme stále častěji v noci nenaráželi do pro poruchu odstavených škodovek a dalších výkvětů RVHP, které na celodenní svícení nejsou vůbec technicky uzpůsobeny, a kterých je u nás stále moc (průměrné stáří vozového parku kolem 14ti let snad hovoří za vše).


Celodenně svítí, ale jen v Norsku a Švédsku za polárním kruhem, protože tam je půl roku den a půl roku noc. Jenže naši borci si přečetli jen to, že se tam celodenně svítí, a tak tu novotu zavádějí i u nás. V létě, když svítí sluníčko na plný pecky, tak svítit nemusíte, efekt to nemá žádný.
Možná se to snaží protlačit lobbysté-výrobci žárovek.

Bydlím na hranicích s Polskem a Německem. Přes Polsko se musí přes zimu svítit. Na přechodu s Německem jsem zapomněl zhasnout, byl den a světlo. BeGeSák ke mě něco šprechtil, běžným výrazům jako nákup či obchod rozumím, tomuhle ne. Ukázal prstem na šacovací pruh. Zajel jsem tam a už jsem se viděl, jak mi rozebírají auto a dvě hoďky jsou v čudu. Slušně mně vytáhl z auta a ukázal na svítící světla a pak na nebe. Pochopil jsem. Zašklebil se a tím to bylo vyřízené.
I když jsou Němci jako řidiči debilové, jsou papežtější než Papež (tam kde je nařízená 50, jedou pro jistotu 30; za to u nás se chovají jak prasata, protože vědí, že s přechodem hranic končí jakkákoliv možnost z nich pokutu vydřít, vč. při opakovaném návratu do ČR), ale vidět tam bouračku je vzácnost. Takže beznehodový provoz nebude asi o svícení, ale o dodržování dopravních předpisů. Když jedu v podvečer do německa, u nás to už perou dálkovkama a mlhovkama, u nich se ještě nesvítí. A většinou na vás blikají, proč svítíte. Mne osobně je svícení protijedoucích aut nepříjmené a musím nosit sluneční brýle, i když slunce nesvítí. A nejraději to mám v létě, když je všude plno slunce a vy jedete v koloně, napravo rakety, nalevo rakety, NE NE, vepředu svítil, vzadu svítil, nestačí dálkovky, ještě musí zamachrovat, že mají patnáctstovek na nadstandardní výbavu - mlhovky. Když na ně bliknete, ať vás přestanou oslňovat, tak na vás spustí všechno co svítí a v kabině si připadáte jak zalitý atomovým hřibem z Hirošimy.
Až bude v létě povinné svícení, sluneční brýle nebudou stačit, převazuju oči černým šátkem. A vy, co nebudete osvětlení (zvěř, chodci, cyklisti), těšte se!


Já osobně znám dost exhiboušů, kteří musí vyčnívat nad ty ostatní, normální. V létě svítí, v zimě ale ne! Když s nima jedu teď v zimě, ptám se jich, proč nesvítí: odpověď - svítí přece každej a já nejsem každej.
Vaše argumentace "Vjedeš-li z plného slunce na silnici lemovanou alejí s hustými korunami nebo rovnou lesem, potom tvé oči přes nejlepší snahu nezareagují dostatečně rychle... " dokazuje, že u nás jsou za volanty opravdu prasata. Zákon mi ukládá jet takovou rychlostí, na kterou mám rozhled. A pokud pojedu rychle jak prase, tak samozřejmě nestačím rychle zareagovat na něco, co tam je a nesvítí. Odstavené auto, zvěř, chodci, spadlý strom či sloup, opilec ležící na silnici - zkrátka těch nečekaných překážek, se kterými v danou chvíli nepočítáme, tam může být hodně. Jestli ovšem dokážete vůbec reagovat na ten les, co se tam "náhle" objeví.
I když někteří řidiči za nesnížené viditelnosti světla nerozsvicují, nedělá mi to žádný problém. Jedu tak, abych stačil reagovat i na jakékoliv jiné nesvítící objekty. Přitom nejezdím jak slimák. Maximální rychlosti na silnicích jsou upraveny značkami, a pokud např. zmiňovaným lesem nejedu přes 120, tak stíhám reagovat.


Že náš vozový park je velice zastaralý, přiznávají oficiální místa. A že starší vozidla nejsou konstruována na celodenní svícení, připouštějí také. Jen se to nesmí veřejně říkat, protože to lobistům nejde pod nos a jejich zisky by nebyly tak horentní. Jinak byste věděl, že starší vozidla typu škoda či žiguli a další výkvěty RVHP mají na výrobu elektřiny buď dynamo nebo slabý alternátor. A při konstrukci těchto vozidel se zkrátka nepočítalo s vyššími odběry el. energie, např. v podobě svícení. Škodovka takřka v závěru výroby 120tek začala montovat výkonější alternátory, protože s asi 20letým zpožděním oproti jiným automobilkám začala montovat zadní vyhřívaná skla. V té době ještě nikoho nenapadlo ve dne svítit, a tak kapacita alternátoru byla zvýšena jen pro to vyhřívání zadního skla. Ostatně, jel jste někdy ve dne za svítící škodovkou nebo trabantem nebo jiným RVHP výkvětem? Při rozsvícení brzdových světel např. na křižovatce nevidíte, že vůbec něco svítí. Může za to špatná konstrukce celého světla, kdy splývají koncová, směrová a brzdová světla (někde je to řešeno odděleně, někde jsou v jednom světle tzv. 2vláknové žárovky, kde se v koncovém světle v tom samém místě rozsvítí ještě jedno vlákno a znamená to, že řidič brzdí). A alternátor či dynamo nestačí "krmit" a autu často i chvípne motor.
Nevím jak kde, ale u nás jsem mnohdy svědkem, že jede něco blikající a houkající, a chodci na přechodu mají zelenou a tudíž s nimi nikdo nehne, vozidla s právem přednosti v jízdě musí zkrátka počkat na zelenou... Ostatně, je prokázáno, ale zase se o tom nesmí veřejně mluvit, že na svícení si lidé časem zvyknou a přestanou ho vnímat. Pak přijdou na řadu majáky a houkačky i pro ostatní, ale nevím, čím se pak budou odlišovat policajti, hasiči, sanitky? Ještě chybí před autem běžec s červeným praporkem ...
K vlečení vozidel: nevím, zda blikačky jsou to pravé ořechové. Zákon to takto neukládá! Už jsem zažil mnoho skoro karambolů, kdy blikající auto odbočovalo a tím, že blikalo výstražnými blikači, nemohlo dávat ještě znamení o změně směru jízdy. U těchto anomálií bylo dobře řešeno, že vlečné auto muselo svítit. Tím se dostatečně odlišila od jiných a žádné jiné problémy nevznikaly. A teď trochu demagogie: aby vlečná i vlečená auta bylo nadále možno odlišit i při celodením svícení, navrhuji, aby všechna auta byla povinně vybavena majáčkem např. fialové barvy a tento při vlečení bylo povinné užívat. Předem děkuji za zajímavý profit. Výrobce majáčků.
Že se povinně svítí celý den jen ve scadinávských zemích, není tajné. Ale prý /neměl jsem možnost ověřit/ tam jsou auta pro svícení ve dne vybavena jakousi větší žárovkou-parkovačkou 10 W a naše klasické 40 nebo 50 W tam pro svícení ve dne nepoužívají. Nevím ...

Jezdím už přes dvacet let, ale nikdy jsem nic neosvětleného nepřehlédl. Až se mi to stane, budu starý, opotřebovaný a papíry vrátím. Budu jako ty staré, neupotřebitelné ženy v čs. Nic mne nenutí jezdit, neživím se tím. Možná, že kdybys jel místo 90 na rovince jen sedmdesát a místo zpomalit na 70 by si zpomalil na 50, že by si se s tím vyrovnal. Asi tak jako lidi přestali časem vnímat svítící motorky (a spíše reagují na svištění vytáčeného motoru) a tramvaje, přestanou časem vnímat i jiná osvětlená auta. To je vědecky dokázáno, žel se o tom nesmí mluvit. Svícení opravdu není přínos k vyšší bezpečnosti na našich silnicích, je to jen zbytečná buzerace a daleko vyšší možnost zaplatit pokutu za něco, co se přílušníkům Policie bude velmi dobře ohlídávat. Je to vlastně legalizace nepřiměřených rychlostí! Tuto sobotu jsem byl na otočku v Německu. Ani slunce, ani déšť či sníh. Nikde nikdo (kromě pár neznalých čecháčků) nesvítil ani dobrovolně. Proč? Přesto jsem tam žádné nehody neviděl! A jen jsem přijel do Čech, nehoda na úseku, kde projedou tři auta za hodinu a ony se při tom 2 auta potkala a ještě k tomu sčuchla. Jaká náhoda, že ...?


Zbytek národa totiž jezdí v hajtrách z druhé poloviny minulého století! Průměrné stáří vozového parku je totiž tuším že 14,5 roku! A to ještě mnoho evidovaných vozidel, těch novějších, odpočívá v obrovském množství autobazarů po celé republice! A ten zbytek, co jezdí po našich silnicích, je šrot technicky zaostalý. Právě ten šrot není ani technicky konstruován na celodenní svícení! Auto sice bude nějakou dobu svítit, ale druhý den jej nikdo nenesastartuje, pokud tam nebude mít 14 dní starou baterku. Dynama nebo slabé alternátory baterku nestačí pořádně dobít, zvláště na kratší vzdálenost. A všimni si, i v západních filmech auta přes den nesvítí. I ve filmech amerických. Já jsem jen zvědav, jestli se bude povinně od léta svítit i v tom Německu nebo jestli náš stát bude jen papežštější než papež...


Když to shrnu, tak jestliže někdo argumentuje tím, že v koloně svítích aut pojede auto neosvícené, a on jej nevidí, co bude dělat, když tam místo toho neosvíceného auta bude neosvětlený chodec (jak rádi přebíhají silnici tam, kde se to nemá - v blízkosti přechodu, podchodu...), cyklista, mimo obec zvěř atp. Když tam bude nesvítící dopravní značkou označeno např. chybějící víko kanálu, tak značku smete a do díry vlítne ... Ty, co nejsou schopni ve dne rozeznat na silnici nesvítící objekt, bych poslal k lékařům. K psychiatrovi a na oční. Aspoň by se selekcí nemocných za volantem trochu vyčistil přesycený silniční provoz od těch neschopných něco na silnici rozeznávat.
Svícení upozorňuje na zvláštnosti v silničním provozu - tažení nepojízdných aut, motorky, nadměrný náklad (třeba u osobního auta - nákladní mají většinou majáky a doprovod), rychle jedoucí auta, exhibicionisti atd. - zkrátka na ty, co nechtějí nebo nemohou dodržovat pravidla silničního provozu platící pro nás ostatní.
Za svícení opravdu bojují silné lobby - výrobci žárovek, baterií, servisy, Policie. Tito všichni z tohoto budou mít kšeft. A zbytek národa je proti nim bezmocný nebo se nechá jejími jednostrannými argumenty zblbnout.
Když u nás máme prý tu demokracii - jak já jako prostý občan mohu zabránit tomu, aby i po mne bylo vyžadováno celedonní svícení, když s ním nesouhlasím? Ať si ti, co chtějí porušovat zákony, svítí, já je aspoň rozpoznám od těch normálních, ale ať teda to svícení nevnucují všem ostatním ... Jak zvrátit platnost tohoto nesmyslného paragrafu? Jsem rovněž pro zavedení trestu smrti, tak jako asi 2/3 národa...
 příslušník VB
příslušník VB (neregistrovaný)
25. 3. 2006 15:28 Nový

pokuty

Je fakt, že svícení přes den, když není snížená viditelnost, je pěkná kravina, na druhou stranu to pro nás bude výborný zdroj pro plnění plánu vybraných pokut. A že řada majitelů silničních histotických vraků, jako jsou škodovky, nebude mít na novou baterku a budou zkoušet jezdit bez světel, to si pište.
Už se těšíme.
 Tesla light
Tesla light (neregistrovaný)
27. 3. 2006 8:09 Nový

svícení je hloupost

V neděli se již nemuselo svítit. Nebylo třeba, snížená viditelnost (aspoň kde jsem se pohyboval) nebyla. Přesto první auto, co jsem potkal, svítilo. Doleva, doprava odbočka, rovně přímo zákaz vjezdu do jednosměrky. Auto odbočovalo, ale samozřejmě neukázalo. Hlavně že svítilo. Další křižovatka: hlavní se stáčí do pravého úhlu, rovně je silnice vedlejší. Jedu po hlavní a stáčím se, přesto mi auto jedoucí po vedlejší nedává přednost. Tuším, že mi přednost nedá, protože svítí a tak včas reaguji. Další křižovatka, z vedlejší výjezd na hlavní, je tam stopka. Jedu po hlavní, neukazuji, že bych chtěl odbočit na vedlejší, auto na vedlejší vyčkává, myslím si, že mi přednost dá, když jedu po hlavní. Omyl. Těsně přede mnou vyjíždí na hlavní, jako kdybych tam vůbec nejel. Svítí a řidič se ukájí mobilním telefonem. Kdyby byla námraza, dostanu smyk a točím se. No, za těch asi 7 minut, co jsem jel od baráku do obchodu, v neděli, v období minimálního provozu (aspoň u nás ve městě), je toho až dost.
Myslíte si, že svícení odvrátí nehodovost? Kdybych nepředvídal, asi bych se z nákupu vracel v lepším případě v sanitce, v horším v penále ... Když jsem si přečetl tady ty příspěvky výše, nezbývá než s nimi souhlasit.