Spočítejte si...

Zavřít

Počet kreditních karet dosáhl v ČR v roce 2005 700 000

Bankám v loňském roce významně vzrostl počet kreditních karet a dosáhl až 700.000 kusů. Kreditní karty jsou tak jedním z nejdynamičtěji rostoucích instrumentů, které přispívají ke zvyšujícímu se zadlužování domácností. To dosáhlo ke konci loňského roku podle údajů České národní banky téměř 420 miliard korun.

Zdroj: ČTK

V sobotu 11. března pořádá Raiffeisenbank Den úvěrů na bydlení a nabízí úvěry bez poplatku Každá domácnost možná dostane leták s údaji o ptačí chřipce        
      J. Stack a M. Škopek
J. Stack a M. Škopek (neregistrovaný)
7. 3. 2006 9:58 Nový

ČS =

Můj příspěvek nesouvisí s počtem kreditek, ale rád bych se podělil o to, co mi vyvedla Banka o život - Česká spořitelna a.s. Tenhle příspěvek jsem už na Měšci v minulosti prezentoval, ale připomínání je matka moudrosti. Chci jen varovat před "odborníky" z tohoto ústavu, titul banka roku je jen nicnevypovídající titul několika hlasujících na jistém www. serveru .cz. Je mi též jasné, že spousta klientů (zvláště ti co bankovnictví rozumí jako koza petrželi a stačí jim k oholení úsměv jinak nevlídného obsuhujícího) bude mít s ČS jen ty nejlepší zkušenosti (zvláště pak zaměstnanci FS ČS) - proto prosím neurážejte mne svými výlevy, já zkrátka nemůžu za to, že narážím jen na hňupy ----------------------------------------------------------------

V minulosti jsem měl u České spořitelny sporožirový účet a k němu i platební kartu) společně i manželka. V rámci "došlatrpělivost" jsem se rozhodl ukončit automatickou výměnu PK a postupně přejít k jiné bance. I když jsem v předstihu nařízeném ČS (asi 2 nebo 3 měsíce) uplatnil požadavek, aby mi již novou PK nevyráběli (byl jsem ujištěn, že k výrobě a následnému zatížení poplatky opravdu nedojde), přesto ji vyrobili a ještě chtěli za to nehorázný poplatek (šlo o mezinárodní Visu). To jsem odmítl a tak se mnou sepsali "žádost o vyřazení karty". Když jsem chtěl na jedné ze svých cest platit v Praze zboží přes elektronický terminál, byla má původní karta tvrdě odmítána. Bylo to v Tescu v Letňanech a jelikož tam v té době ještě měla náhodou otevřeno pobočka ČS (dnes má otevřeno již pouze do cca 19:30), zkusil jsem nejprve bankomat a když ani on mi nedal oběživo, šel jsem je zeptat do ČS. Tam mi potvdili, že spořitelna zrušila jak budoucí PK, tak i ty stávající, co měly ještě platnost. Samozřejmě i u manželky, kterou jsem musel sehnat na opačném konci areálu, abych mohl zaplatit původní nákup, která naštěstí u sebe měla hotovost. Paradoxem bylo, že manželka platila dopoledne v jedné lékarně (Pod motolskou nemocnicí) kartou, ale přes mechanickou žehličku. Tam to šlo samozřejmě bez problémů. Doma jsem pak začal shánět nějaký rychlý kontakt na lékárnu, abych jim vysvětlil, že budou mít problém s připsání částky díky "zrušené" kartě. Na uvedenou lékárnu mi obchodní rejtřík zjistil jen nějakou lékárnu v Plzni a ani na tlf. informacích mi nedokázali poradit. Tak jsem kontaktoval tuším že Komerční banku, kde měli účet. Výsledkem bylo, že spořitelna lékárně připsala částku ze zrušené karty. Na jednu stranu jsem měl obavy - lékárna na základě platebního dokladu ze žehličky uplatňovala právo na inkaso v KB značně později než nám bylo provedeno odmítnutí transakce platební kartou přes elektronický terminál a spořitelna tomuto inkasu vyhověla. Kdyby nám třeba byly karty zcizeny a byly v Zákazech, tak by spořka transakce hradila ještě jak dlouho? Na druhou stranu jsem byl rád,že lékárna nebude mít vůči nám pohledávku. Při další návštěvě za cca čtvrt roku jsme si v lékárně vše vysvětlili osobně, dnes už tam mají taky elektronický termínál, ve výpise z OR se skutečně objevují v souvislostí s Plzní, protože v Motole mají pobočku, v Outlooku mám jak jejich mail, tak tlf i fax a je s nimi vždy dobrá spolupráce.
Když jsem si pak stěžoval u ombudsmana ČS, bez jakékoliv omluvy mi jen sdělil, že jsem podepsaný na žádosti o vyřazení karty. Ano, já podepsal vyřazení, ale těch vyrobených, co jsem vyrobit nechtěl. Na formuláři totiž žádná čísla karet nebyla uvedena, jen číslo účtu. Asi to tedy vzali komplexně. Tak jsem si s nimi ještě chvíli dopisoval, nicméně trvali na svém, že jsem podepsal onu žádost. Pak jsem se oklikou dověděl, že "fundovaná" obsluha ČS mi dala podepsat nesprávný formulář. To mám jako klient obsluze hejbat rukama a říkat, co má dělat? S podobnou "odborností" jsem se bohužel setkával u Spořitelny často, v rámci různých míst republiky. Co je platné, že obsluha je mladá a hezká, když nic neumí! Kam zmizeli všichni ti starší, co tam byli léta a opravdu dovedli poradit, ne jen uhnat klienta na uzavření nějakého "supervýhodného" (ale jen pro spořitelnu) produktu? Pokud jsem přišel do spořky a něco chtěl, skoro vždy nevěděli, museli někam volat a mezi sebou se dohadovat. Opravdu "profesionální" jednání. Dospělo to tak daleko, že ani na pokladní doklad nebyli schopni uvést údaje, co jsem si přál, aby tam byly uvedené. Když napsali dobře variabilní symbol, nezvládli z minulého dokladu opsat vkladatele. Když uvedli dobře vkladatele, neuvedli popis operace. A tak dokola. K tomu ty nekonečné fronty, výpadky počítačové i bankomatové sítě. Jednou se mi zase stalo, že o víkendu nešlo u benzínky platit kartou ČS (ČS má vlastní kartové centrum). Viselo tam sic upozornění, ale co já jako klient mám dělat, abych se dostal dál? Tuto otázku jsem položil ČS. A hádejte, co mi odpověděli: navštívit nejbližší pobočku a udělat výběr v hotovosti (prý v takovýchto případech odpustí i poplatek za výběr). V rámci reklamy "jsme vám blíž": rušení poboček a redukce pokladních hodin jsem usoudil, že ve spořce nemohou pracovat normální lidi nebo že zkoušejí, jací jsou klienti debilové a co si necháme líbit. Pokud je víkend, mají v rámci ČS o víkendu otevřeno asi dvě pobočky v celé ČR: Letňany v Praze a v Liberci v Hypernově. Nedávno ještě měla otevřeno i Hypernova v Průhonicích - Čestlicích, ale to je už minulostí.

Úvěrovou kartu bych si nikdy nepořídil, při placení mne každý ohodnotí, že jsem socka a nemám na útratu. Nejde o život, abych se ale zadlužoval na spotřebu? A abych cpal bance do křtánu už tak vysoké poplatky a úroky za cokoliv? Musel bych být padlý na hlavu. Vklady za půl procenta, půjčky za 14 nebo taky 20 %, k tomu poplatky za vystavení, vedení, a je z toho lichvářská RPSN !!!
 &
& (neregistrovaný)
7. 3. 2006 12:22 Nový

vnucování PK

V jiných zdrojích jsem četl, že jich je u nás 700 tisíc. Česká spořitelna v r. 2004 jich měla 205 tisíc, r. 2005 již 340 tisíc. Ani se nedivím. Vnucovali je kde komu. Známý si u nich chtěl vzít úvěr, a aby ho dostal, byla mu nabídnuta - vnucována kreditka. Jelikož měl už z minulosti praxi "něco za něco" zažitou (v minulosti mu takhle bylo vnucováno stavební spoření, penzijní připojištění, elektronické bankovnictví atd.), odmítl. Musel sic do jiného ústavu a i do jiného města, protože v našem městě má spořka monopol a podle toho se asi chovají. Jako kdyby jim nestačilo, že klient platí nekřesťanské úroky, poplatek za vystavení, poplatek za vedení, poplatek za výpis ...
Mimochodem, titul Banka roku, o kterém se zmiňuje pisatel v předchozím příspěvku, uděluje sdružení vydávající platební karty Euro Card / Master Card. Nevím, jakým stylem umisťuje ústavy do pořadí. Jestli je to podle vydaných karet, tak se nelze divit, že česká spořitelna tento titul v minulosti získala. Dle mého názoru by však tak zavádějící titul měl být udělován za kvalitu, odbornost v bance, a tu asi těžko nějaké sdružení vydávající karty ohodnotí.